
‘Retailmedia is niet alleen voor de grote spelers’
mei 9, 2025Aanstaande donderdag start de tweede editie van Retail Media Day in Utrecht. We blikken vooruit met Jori van de Spijker op de presentatie van researchbureau DVJ Insights. Hierin zullen unieke resultaten uit grootschalig onderzoek worden gedeeld, waaruit zal blijken hoe groot de invloed van creativiteit in retailmedia daadwerkelijk is.
Ter introductie, kun je je even voorstellen? Wat maakt het werk voor DVJ Insights mooi?
'Ik ben Jori van de Spijker, verantwoordelijk voor Brand & Communication onderzoek bij DVJ Insights. Van jongs af aan ben ik al gefascineerd door menselijk gedrag in het algemeen en consumentengedrag in het bijzonder. Bij DVJ Insights heb ik de mogelijkheid om die passie te volgen en organisaties te helpen om écht betere beslissingen te nemen met inzichten uit data en gedragswetenschap. Je ziet direct impact, en die combinatie van wetenschap en praktijk maakt mijn werk enorm interessant.'
Kun je een korte uitleg geven van jullie kernactiviteiten, je USP?
'In marktonderzoek zie je, net als in alle markten, steeds meer focus op automatisering en efficiency. Wij hebben juist de alternatieve route gekozen, door in te zetten op kwaliteit in onze dienstverlening. We investeren in onze samenwerking met de wetenschap, nieuwe technieken en mensen die echt consultancy kunnen bieden. Het leuke is dat, als gevolg van deze focus op kwaliteit in plaats van enkel het najagen van omzet, we enorm gegroeid zijn de afgelopen jaren.'
Welke vraag ontvang jij vaak van marketeers?
'Dat is heel gevarieerd, maar het overkoepelende thema is toch wel vaak het veranderende medialandschap. Dat wordt steeds gefragmenteerder. Nu consumenten niet meer zo gemakkelijk te bereiken zijn met één of een kleine set van mediakanalen, zoeken organisaties nieuwe manieren hun doelgroep te bereiken. De laatste tijd krijgen we daarom veel vragen rondom relatief nieuwere kanalen zoals influencers, social platformen en retail media. Enerzijds brengt dat weer leuke nieuwe mogelijkheden, maar er zijn ook nog een hoop vraagtekens bij marketeers over de effectiviteit en hoe je er optimaal gebruik van kunt maken.'
Kun je een tip van de sluier oplichten over jullie aanwezigheid op Retail Media Day?
'We gaan unieke resultaten delen uit grootschalig onderzoek, waarin we laten zien hoe groot de invloed van creativiteit in retailmedia daadwerkelijk is. De cijfers zijn indrukwekkend: creatieve kracht bepaalt enorm hoe succesvol je campagne wordt, zowel op sales als merkimpact. In onze sessie delen we praktische tips en learnings waarmee adverteerders direct aan de slag kunnen om hun retailmedia campagnes sterker en effectiever te maken.'
Wat interesseert je voornamelijk ten aanzien van retailmedia?
'Dat retailmedia écht op het snijvlak zit van branding en conversie. Je beïnvloedt direct consumentengedrag op het belangrijkste moment: in de winkel. De mogelijkheden zijn enorm, maar er valt ook nog veel te ontdekken en optimaliseren. Juist dat spanningsveld fascineert me.'
Op welke manier is DVJ Insights betrokken bij retailmedia?
'We helpen retailers en adverteerders met het meten en evalueren van retailmedia-campagnes en geven inzichten om die campagnes beter en effectiever te maken. Dit doen we op basis van daadwerkelijk consumentengedrag, zoals salesdata gekoppeld aan diepgaande consumentenevaluaties.'
Wat is het meest spannende dat jullie de komende periode gaan doen?
'Binnenkort lanceren we een innovatie waar we lang aan gewerkt hebben: een app die real-time en passief koopgedrag in supermarkten registreert. Het is niet alleen een veel betere manier van verzamelen van shopper data dan traditionele panels, we hebben ook nog eens de unieke mogelijkheid om diezelfde mensen vragen te stellen door middel van onderzoek. Het single-source meten van echt koopgedrag én attitudes, motivaties en kennis via onderzoek is echt de holy grail voor marktonderzoek. Dat biedt enorme mogelijkheden en ik ben er trots op dat we nu het eerste bureau zijn die dit kunnen bieden aan klanten. Komende maand rollen we dat uit in Denemarken, Zweden en Noorwegen, waarna we dat zullen uitbreiden naar andere landen en categorieën.'
Wat is in jouw team belangrijker: gut feeling of data?
'Haha, je zou denken dat ik als marktonderzoeker blind voor data zou moeten kiezen. Maar ik denk echt dat succesvolle marketeers beide aspecten moeten beheersen. Ik weet dat data onmisbaar is, omdat ons brein ons soms gewoon voor de gek houdt en zaken die we voor waar aannemen helemaal niet zo blijken te zijn. Tegelijkertijd is de wereld ook zo complex dat niet altijd alles volledig te grijpen is, en daarom blijft gut feeling ook onmisbaar.'
Nog ander kort nieuws dat jullie in de aanloop naar RMD willen delen?
'Naast retailmedia lanceren we binnenkort ook interessante nieuwe inzichten rondom de impact van andere nieuwe kanalen, zoals influencers. Ook daar is nog veel te leren voor adverteerders, dus zeker iets om in de gaten te houden.'
Klik hier voor meer info over DVJ Insights en o.a. het nieuwste onderzoek naar retailmedia. Telefoon: 088 2345 700.
fotocredit: DVJ Insights
Bron: Peter van Woensel Kooy, MarketingTribune