
‘Retailmedia is voor merken op elk moment in de klantfunnel relevant’
mei 1, 2025
‘Retailmedia is niet alleen voor de grote spelers’
mei 9, 2025Retailers worden steeds beter in staat om de volledige klantreis – online én offline – open te stellen voor adverteerders.
Met meer dan vijftien jaar ervaring in e-commerce en online retail weet Emile Valkestijn als geen ander hoe merken succesvol groeien. Na tien jaar bol.com is hij nu Chief Commercial Officer bij 10XCrew, waar hij bedrijven helpt hun direct-to-consumerstrategie op te zetten én uit te voeren.
Tijdens Retail Media Day op 15 mei deelt hij zijn inzichten in de sessie ‘Boost je Retail Media Performance met 5 Praktische Tips!’ MarketingTribune sprak hem alvast over de kansen, uitdagingen en noodzaak van een slimme retailmedia-aanpak.
Retailmedia is hot. Hoe kijk jij naar deze ontwikkeling?
‘Retailmedia past perfect binnen het bredere retail- en medialandschap. Voor retailers is het een manier om hun bereik te gelde te maken en tegelijkertijd hun marge te verbeteren. Voor merken biedt het directe toegang tot de consument, meer zichtbaarheid en de kans om zich te onderscheiden van concurrenten. Als je vraag en aanbod goed bij elkaar brengt, ontstaat er een win-winsituatie waarin beide partijen profiteren. Retailmedia maakt reclame relevanter – voor consumenten, retailers én merken.’
Wat verwacht jij van de markt in 2025? Gaat retailmedia de boel op zijn kop zetten?
‘Ik zie geen abrupte revolutie, maar de versnelling is overduidelijk. Als je kijkt waar we vijf jaar geleden stonden, en je projecteert die lijn vijf jaar vooruit, dan zie je een enorme ontwikkeling. Retailers worden steeds beter in staat om de volledige klantreis – online én offline – open te stellen voor adverteerders. Denk aan meer self-service tools, betere datakoppelingen via cleanrooms en sterkere attributie tussen upper en lower funnel én hopelijk ook cross-channel. Geen aardverschuiving, maar wel een fundamentele transformatie.’
Welke rol speelt 10XCrew hierin?
‘Wij helpen merken om consumenten te bereiken via directe online kanalen, zoals hun eigen webshop, marketplaces en social media. Binnen retailmedia ligt onze focus vooral op strategisch en operationeel meedenken en meedoen. Veel merken willen wél iets doen met retailmedia, maar missen de tijd of kennis om het goed te doen. Daar komen wij in beeld. Van basic campagnes op Amazon, bol en Albert Heijn tot full-funnel advertising via Amazon DSP. Daarbij optimaliseren we campagnes met realtime data uit onder andere de Amazon Marketing Cloud. Zo maken we performance meetbaar én schaalbaar.’
Lopen we in Nederland voorop of is er nog terrein te winnen?
‘Er is nog veel te winnen. In de Champions League van retailmedia speelt Amazon, met veruit het meest volwassen ecosysteem. Nederland zit nog op Eredivisie-niveau – we zijn zeker ambitieus, maar nog niet op wereldtop. Dat hoeft geen nadeel te zijn, integendeel. Nederlandse retailers hebben nu de kans om in te stappen en flink te investeren in data, tech en advertisingmogelijkheden. Daarmee kunnen ze hun platform niet alleen aantrekkelijker maken voor consumenten, maar ook voor merken.’
Waarom moet marketing- en e-commerce Nederland naar Retail Media Day komen – en jouw sessie bezoeken?
‘Retailmedia ontwikkelt zich razendsnel, maar er zijn nog veel vragen. Wat kan er precies? Waar moet je op sturen? Hoe werkt attributie? En hoe organiseer je dit intern? In mijn sessie geef ik concrete antwoorden en deel ik vijf praktische tips waarmee je direct aan de slag kunt. Geen abstracte theorie, maar toepasbare inzichten uit de praktijk. Wil je je retailmediaperformance echt verbeteren met data en technologie? Dan mag je deze sessie niet missen.’
Bron: Kel Koenen, MarketingTribune