Over de spreker
Met meer dan vijftien jaar ervaring in online retail en e-commerce weet Emile Valkestijn als geen ander hoe merken succesvol groeien. Na 10 jaar bol.com is hij nu Chief Commercial Officer bij 10XCREW, waar hij bedrijven helpt met hun direct-to-consumer (D2C) strategie en de executie daarvan.
Zijn focus: Merken helpen om consumenten te bereiken via de eigen webshop, social platformen en marketplaces zoals Amazon en bol. Tijdens Retail Media Day deelt hij waardevolle inzichten over hoe merken Retail Media optimaal kunnen benutten om zichtbaarheid, conversie en groei te stimuleren. Mis zijn inspirerende sessie niet!
Over de sessie
Boost je Retail Media Performance met 5 Praktische Tips!
Van Amazon en bol tot Albert Heijn en MediaMarkt – retailers bieden steeds meer mogelijkheden om consumenten door de hele customer journey te bereiken. Maar hoe zet je dit als merk optimaal in en vind je de juiste balans tussen omzet en merkbekendheid? Aan de hand van concrete cases van 10XCREW deelt Emile Valkestijn vijf onmisbare tips om je Retail Media performance te boosten met slim gebruik van data en technologie. Leer hoe je de juiste KPI’s kiest, AI en automatisering inzet, en welke organisatorische aanpak nodig is voor succes.
5 vragen aan Emile
Hoe kijk jij aan tegen het fenomeen Retail Media?
Het past perfect binnen het bredere retail- en medialandschap. Voor retailers biedt het een krachtige manier om hun bereik te monetizen en een extra inkomstenstroom te genereren die bijdraagt aan de bottom line. Voor merken opent het de deur naar directe consumenteninteractie, meer merkbekendheid en onderscheidend vermogen ten opzichte van de concurrentie. Door vraag en aanbod effectief samen te brengen, creëert Retail Media maximale relevantie en toegevoegde waarde voor beide partijen. Het resulteert in een win-winsituatie waarin retailers en merken elkaar versterken.
Wat zijn de verwachtingen voor 2025 v.w.b. retailmedia, gaat dit de markt op zijn kop zetten?
Ik verwacht geen revolutionaire omslag in 2025, maar de ontwikkeling van Retail Media blijft in een stroomversnelling. Als we terugkijken naar vijf jaar geleden en vooruitblikken naar de komende vijf jaar, zien we een enorme evolutie. Retailers zullen steeds beter in staat zijn om de volledige customer journey – zowel online als offline – te onsluiten voor adverteerders. We gaan meer self-service advertentiemogelijkheden zien, geavanceerdere doelgroepdata vanuit diverse kanalen bij elkaar brengen in cleanrooms en een sterkere focus op attributie, zowel tussen upper en lower funnel als – hopelijk – uiteindelijk cross-channel. De markt verandert stap voor stap en die transformatie zal zich blijven versnellen.
Welke rol speel(t) jij / jouw bedrijf in deze tak van sport?
Bij 10XCREW helpen we merken om consumenten te bereiken via directe online kanalen, zoals de eigen webshop, marketplaces en social. Binnen Retail Media zien we een sterke groei in de vraag naar strategische en operationele ondersteuning. De ontwikkelingen gaan razendsnel en veel merken missen de tijd of expertise om hier optimaal op in te spelen. Dat is waar wij het verschil maken. Van basic sponsored products op platforms zoals Amazon, bol en Albert Heijn tot geavanceerde full-funnel advertising campagnes via Amazon DSP, waarbij we campagnes optimaliseren met realtime data uit de Amazon Marketing Cloud.
Is er in Nederland nog veel te winnen of lopen we op het gebied van retailmedia voorop?
In de Westerse wereld speelt Amazon in de Champions League als het gaat om Retail Media, terwijl wij in Nederland nog op Eredivisie-niveau zitten. We lopen dus zeker niet voorop. Of het nu gaat om de inzet van middelen, diepgaand inzicht in data of de mogelijkheid om campagnes over de hele customer journey heen zelf te beheren – Amazon heeft dit als als één van de weinigen écht goed ingeregeld. Voor Nederlandse retailers betekent dit juist een enorme kans. Door te investeren in data, technologie en advertentiemogelijkheden kunnen zij een veel grotere rol spelen in het groeiende Retail Media-landschap.
Waarom moet marketing- & e-commerce Nederland naar de Retail Media Day komen en dan natuurlijk ook nog eens specifiek naar jouw sessie?
Retail Media ontwikkelt zich razendsnel, maar er is nog veel onduidelijk. Wat is er mogelijk? Hoe werkt het? Waar moet je op sturen en hoe zit het qua attributie? Belangrijker dan ooit is dat merken begrijpen hoe ze hun doelgroep effectief kunnen bereiken via retailers. In mijn sessie geef ik hierop antwoord door de belangrijkste ontwikkelingen te bespreken en deze te vertalen naar praktische en direct toepasbare tips. Geen vage theorie, maar concrete inzichten waarmee je direct aan de slag kunt. Wil je je Retail Media performance boosten met data en technologie? Dan mag je deze sessie niet missen!
Blijf op de hoogte
Meld je aan voor onze event updates en blijf automatisch op de hoogte van de laatste sprekers, nieuwe toevoegingen aan het programma en kortingsacties.