Jori van de Spijker

Head of Brand & Communication research

DVJ Insights


Over de spreker

Jori van de Spijker is Global Head of Brand and Communication bij DVJ Insights. In zijn rol werkt hij samen met zowel internationale als lokale merken en adviseert hij op senior niveau over merkstrategie, media en reclame. Jori heeft een grote passie voor onderzoek en thema’s als digitale transformatie, consumentengedrag, de rol van nieuwe media in de mediamix en innovatie. Naast zijn werk bij DVJ Insights is hij lid van de Raad van Advies van SWOCC. In 2021 werd Jori door de MOA uitgeroepen tot Insights Professional of the Year.


Over de sessie

Retailmedia: creatie als multiplier voor merk en sales impact

Wat bepaalt de echte impact van retailmedia op merk en sales?  DVJ Insights en de Vrije Universiteit Amsterdam onderzochten dit door middel van daadwerkelijke sales-data (gemeten via winkelwagenchips) én een grootschalige consumentenevaluatie van meer dan 50 retailmedia campagnes. De resultaten zijn helder: creatieve kracht is cruciaal en zorgt voor 2,5 keer zoveel sales uplift en 12 keer zoveel merk impact. Ontdek in deze sessie hoe je met creatie het verschil maakt en hoe je POS-uitingen optimaliseert voor maximaal rendement. Een must voor marketeers die de kracht van retailmedia écht willen benutten.  


5 vragen aan Jori

Hoe kijk jij aan tegen het fenomeen retailmedia?
Het past volledig in de trend van de afgelopen jaren in media, waarbij adverteerders continu op zoek zijn naar nieuwe manieren om hun doelgroep te bereiken. Mediaconsumptie wordt steeds vluchtiger en versnipperder, en retailmedia biedt weer een nieuw platform om met de doelgroep in contact te komen. Het interessante is dat ieder van die nieuwe platforms, zoals Social en influencers eerder, weer een nieuwe dynamiek en mogelijkheden met zich meebrengt. Voor retailmedia is dat natuurlijk dat je mensen bereikt in het aankoopmoment. Ik merk in gesprekken met adverteerders wel dat ze er nog niet helemaal over uit zijn wat nu het doel is van retailmedia. Is het sales conversie, branding of kan het ook allebei?

Wat zijn de verwachtingen voor 2025 v.w.b. retailmedia, gaat dit de markt op zijn kop zetten?
Retailmedia gaat zeker groeien, maar een revolutie ontstaat alleen als marketeers beter gaan begrijpen hoe ze het kanaal effectief inzetten voor zowel branding als conversie. Het is evident dat het bij veel adverteerders hoog op de agenda staat, maar tegelijkertijd zie ik ook nog veel onzekerheid over wat nu echt de effecten zijn en wordt er nog veel geëxperimenteerd met verschillende vormen van POS-materiaal.

Welke rol speel(t) jij / jouw bedrijf in deze tak van sport?
Bij DVJ Insights helpen we retailers en adverteerders om de effecten te meten én om inzichten op te doen hoe dat te optimaliseren. Dat doen we voor alle mediakanalen, maar juist voor retailmedia is dat extra interessant omdat het nog een relatief nieuw kanaal is voor merkcampagnes.

Is er in Nederland nog veel te winnen of lopen we op het gebied van retailmedia voorop?
Nederland heeft natuurlijk een sterke digitale infrastructuur, goede logistiek en enkele vooruitstrevende retailers en merken. Dat maakt dat we al vrij ver zijn, maar desondanks valt er nog veel te winnen. Als ik naar andere landen kijk dan zie ik vooral dat zij verder zijn in het koppelen van data, het personaliseren en het integreren van omnichannel contacten. 

Waarom moet marketing- & e-commerce Nederland naar de Retail Media Day komen en dan natuurlijk ook nog eens specifiek naar jouw sessie?
Retail Media Day is hét moment om in één dag volledig bijgepraat te worden over alle belangrijke trends, innovaties en kansen binnen retailmedia. Waarom specifiek naar onze sessie? Omdat wij unieke inzichten presenteren op basis van écht koopgedrag, gemeten via winkelwagenchips, in combinatie met grootschalige consumentenevaluaties. Dit levert praktische inzichten op die direct toepasbaar zijn in je eigen campagnes. We tonen concreet aan hoe creatieve uitingen zorgen voor 2,5 keer zoveel sales én 12 keer zoveel merkimpact. Kortom: wil je de kracht van retailmedia écht benutten, dan wil je onze sessie niet missen.

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze event updates en blijf automatisch op de hoogte van de laatste sprekers, nieuwe toevoegingen aan het programma en kortingsacties.