Over de spreker
Tale Meester is Strategy Lead bij OMD. Samen met het team een van strategische consultants, creëren hij de strategische plannen voor de klanten van OMD zoals McDonald’s, L’Oréal, PepsiCo en Renault. Daarnaast geeft hij, samen met het Leadership Team, sturing aan de richting van OMD en de nieuwe propositie ‘We Create What’s Next’.
Over de sessie
Maximaliseer retail media resultaten met de kracht van het merk
OMG Transact, OMD en Annalect hebben onderzoek gedaan naar het effect van merk KPI’s als merkbekendheid en merkherkenning op retail media KPI’s als cost per click en conversiepercentage. Dit onderzoek is uitgevoerd in een Nederlandse context, op Bol. De resultaten van dat onderzoek gaan we op Retail Media Day bespreken, zodat iedereen die onze presentatie gezien heeft, vertrekt met concrete handvatten om in z’n werk mee aan de slag te gaan.
5 vragen aan Tale
Hoe kijk jij aan tegen het fenomeen Retail Media?
Adverteren in retail is in principe niet nieuw – kijk maar naar wat er in de supermarkt allemaal al bestond met de Wobblers en de vloerstickers – echter op digitaal gebied en de mogelijkheden die er nu zijn maken het heel interessant. De mogelijkheden om flexibel aanbiedingen en producten te communiceren in de omgeving van aankoop, met alle bijbehorende data eromheen om zodoende de juiste persoon, het juiste product en aanbieding te bieden in de juiste omgeving, is natuurlijk elke marketeer zijn of haar droom. Belangrijkste vanuit media-perspectief is dat we de mogelijkheden hebben om, ermee om te gaan met de rijke data die beschikbaar is binnen retail media, en dat wij daarnaast als bureau en adverteerder meer full-funnel gaan plannen en denken. Hierin moeten we stoppen met denken in silo’s en op basis daarvan ook onze doelstellingen en budgetten op vastzetten. Retail Media werkt pas echt op zijn volste potentie als afdelingen met elkaar communiceren in de vorm van data, budgetten en communicatie.
Wat zijn de verwachtingen voor 2025 v.w.b. retailmedia, gaat dit de markt op zijn kop zetten?
Op z’n kop is misschien wat overdreven, maar het begint wel steeds meer een standaard onderdeel te worden in de gesprekken met de klant. Dit geeft aan dat het al een grote rol speelt, dat het budget jaarlijks blijft groeien en dat het wel snel opschuift in de technologische adoptie-schaal.
Welke rol speel(t) jij / jouw bedrijf in deze tak van sport?
Bij OMD is het zaak om dit veel meer in onze vaste manier van denken te plaatsen. Retail media kan ons vele inzichten bieden in alle fases van campagne planning. Dit betekent;
• Bij het creëren van de strategie (bijv. welke categorieën zijn het populairst, welke producten en/of aanbiedingen converteren het best met welke prijsbepaling en welke doelgroepen kopen dit?);
• Bij het plannen van media (bijv. hoe kunnen we een zo’n gebruiksvriendelijke klantreis creëren)
• En bij het activeren (bijv. hoe kunnen we interactie/sales data uit retail media gebruiken in vervolgcampagnes voor bijvoorbeeld cross/up-sell of om potentiële doelgroepen aan te boren).
Daarnaast adviseren wij onze klanten om full-funnel te plannen en met hen in gesprek te gaan hoe wij budgetten optimaal kunnen combineren van bijvoorbeeld brand marketeers en shopper marketeers.
Is er in Nederland nog veel te winnen of lopen we op het gebied van retailmedia voorop?
Ik denk dat de tijd dat Nederland voorliep op innovatie in digitale media, wel verleden tijd is. Dit komt deels door strengere regulaties in EU, maar ook omdat de schaalgrootte laag is voor bepaalde partijen, daardoor investeringen laag en zodoende de infrastructuur later op gang kwam.
Waarom moet marketing- & e-commerce Nederland naar de Retail Media Day komen en dan natuurlijk ook nog eens specifiek naar jouw sessie?
Je kunt je uiterste best doen om mensen te overtuigen dat jij het beste merk bent, en dat jij de lekkerste producten hebt, maar als puntje bij paaltje komt, en de consument is klaar om iets te kopen, dan moeten zij ook wel voor jou kiezen. Hoe je ervoor gaat zorgen dat men voor jouw merk kiest als zij klaar zijn om te kopen, dat kunnen wij allemaal leren tijdens de Retail Media Day. Echter, hoe jij als merk ervoor zorgt dat jij het beste merk bent en dat jij de lekkerste producten hebt? Dat kun je bij onze sessie leren. Wij laten zien dat de perfecte balans het belangrijkste is.
Blijf op de hoogte
Meld je aan voor onze event updates en blijf automatisch op de hoogte van de laatste sprekers, nieuwe toevoegingen aan het programma en kortingsacties.