Over de spreker
Na 20 jaar leidinggeven in commercie en duurzaamheid bij A-merk FMCG-multinationals Heinz en Essity in Noord-West Europa, stapte Maurits over naar uitgever Sanoma om daar media en FMCG data te combineren. Vijf jaar geleden is hij de retail media van Albert Heijn gaan leiden en de afgelopen 2 jaar is zijn scope Europa & Indonesië bij moederbedrijf Ahold Delhaize. Op basis van zijn ruime ervaring in marketing, verkoop, media, retail, data en digital draagt hij actief bij aan de ontwikkeling van het relatief nieuwe vakgebied retail media.
Over Ahold Delhaize
Ahold Delhaize zit al jaren in de internationale voorhoede van retailmedia in de Benelux-landen, met teams van medewerkers die betrokken zijn vanuit zowel de zakelijke (verkoop, data-analyse en advertentieoperaties) als technologische kant. Maurits Priem: “Retailmedia is belangrijk voor alle Europese bedrijven van Ahold Delhaize om twee belangrijke redenen: het verbetert de klantervaring en het biedt aanvullende inkomstenstromen die kunnen worden geïnvesteerd in belangrijke doelen, zoals het winkelen gemakkelijker en aangenamer maken en werken aan onze gezonde en duurzame agenda.”
Bain & Company voorspelt dat tegen 2026 in Europa de markt voor retail media 25 miljard euro groot is. Maurits ziet aanzienlijke uitbreidingsmogelijkheden voor retailmedia en zal op 15 mei uitleggen hoe de industrie haar haar bereik, gegevens en technologie zal moeten opschalen om deze groei te accommoderen. “Vraag en aanbod zullen professionaliseren en er zal meer standaardisatie plaatsvinden. Nieuwe inkomstenstromen worden al ontsloten door niet-endemische advertenties, en dit zal blijven groeien. Offsite-advertenties, waarbij retailmedia de mogelijkheid biedt om te adverteren via grote uitgevers en sociale netwerken, zullen ook blijven groeien.”
Priem: “We voorspellen groei in retailmedia bij Ahold Delhaize in Europa, zowel in het uitbreiden van de adverteerders waarmee we samenwerken – inclusief niet-endemische – als ook in meer voorstellen voor advertenties, vooral eerder in de winkelreis van de klant, zelfs voordat ze de winkel binnenkomen of hun bestelling online plaatsen.” Dit kan video-advertenties, cookieloze offsite-advertenties en nieuwe media omvatten, zoals bezorgwagens, naast media zoals gesponsorde banners online en mobiele applicaties.
“Wij zullen het retailmedia-proces blijven stroomlijnen, met een selfserviceplatform voor onze adverteerders en onze technologie binnen Europa opschalen.”
Blijf op de hoogte
Meld je aan voor onze event updates en blijf automatisch op de hoogte van de laatste sprekers, nieuwe toevoegingen aan het programma en kortingsacties.